سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای
سبز نیوز

سبز نیوز

مطالب کاربردی گیاهان زینتی.گیاهان دارویی.کشت قارچ.کشت گلخانه ای.تراریوم و بونسای

بن سای فیکوس



اکثر مردم با نام آن آشنا هستند. گیاهانی از این جنس به عنوان گیاه خانگی در سراسر جهان در خانه ها یافت می گردد.

البته نوعی که در اینجا مورد نظر است به گونه فیکوس جنگلی شباهت بیشتری دارد تا فیکوس خانگی . این گیاه در چین، ژاپن و کره یکی از بهترین بن سایی ها را تشکیل می دهد.

از گونه های مورد استفاده فیکوس Ficus benjamina بنجامین و (F.retusa (Cuban-laurel و نوع برگ ریز آن (F.microphylla (Moreton Bay Fig که بومی فضای باز است. یکی از مهم ترین مشخصات این جنس تولید ریشه های هوایی است که از تنه و شاخه های بالاتر از خاک خارج می گردد و با تماس مجدد به تنه با هم پیوند خورده و در نتیجه  تنه و شاخه را ضخیم تر و شیاردار جلوه می دهد.

 نمونه بارز آن انجیر معابد است که در جزیره کیش یکی از زیباترین درختان آن است که ریشه های خود را مانند ستون از تنه و شاخه های بالا به زمین می فرستند و باعث استواری بهتر و جذب مواد غذایی بیشتر برای درخت می گردند.

در صورتی که مایل به بونسایی این درخت هستید هرچه سن گیاه در گلدان گلفروشی بیشتر باشد بهتر است سعی کنید گیاه 5-4 ساله تهیه کنید.

بدیهی است فاصله شاخه های گیاه 5-4 ساله با سطح خاک گلدان فاصله زیادی دارد و باید همگی آنها قطع و فقط چند شاخه نزدیک به سطح خاک باقی گذاشته شود و جوانه های حاصله از این شاخه ها بونسایی جدید شما را تشکیل می دهد. 

 

محل نگهداری:

از احتیاجات زیستی این گیاه در طبیعت نور کامل خورشید، رطوبت کافی  و خاک غنی است. نور کامل لزوماً به معنی نور مستقیم نیست و بهتر است در سایه/ نیم سایه درختان دیگر در محیط آزاد قرار داده شود. انتقال گیاه از اتاقی به اتاق دیگر و ایجاد شرایط مختلف خصوصاً خشکی زرد شدن و سقوط برگ های پیرتر در پی دارد. البته از مزایای این عمل یافتن بهترین محل برای این گیاه است که در صورت پی بردن به آن را برای همیشه در آنجا نگهداری کنید و هر یکی دو هفته یک بار 90 درجه بچرخانید تا نور در همه جهات به آن بتابد.

تعویض گلدان:

هر دو یا سه سال یک بار در زمستان یا هر فصل دیگر از سال اما با احتیاط می توان گلدان را تعویض نمود اما هرگز فوراً آن را آبیاری نکنید چون ممکن است به ریزش همه برگ ها منجر گردد. به ریشه کمی اجازه آب یابی و توسعه بدهید. گرم نگه داشتن آن برای توسعه هر چه بیشتر ریشه نیز پس از تعویض توصیه شده است.

هرس:

بهترین زمان هرس در زمستان و هنگامی است که حرکت و جریان شیره گیاهی به حداقل رسیده است. پس از قطع شیره گیاهی سفید رنگ از محل زخم خارج می گردد و جای نگرانی نیست . فیکوس به هرس جواب مثبت می دهد و جوانه های زیادتری شروع به رشد می کنند.

سربرداری:

همه برگ های شاخه ها را به جز یک جفت برگ قطع کنید.

آبیاری:

در تمام فصل های سال خاک باید مرطوب باشد. خصوصاً در فصل بهار و تابستان، در روزهای خیلی گرم تابستان و کم عمق بودن گلدان شاید دوبار در روز آبیاری لازم داشته باشد.

تغذیه:

با مواد غذایی متعادل استاندارد در طول فصل های رشد و مواد غذایی ضعیف تر در زمستان تغذیه کنید.

هشدار !!:

قطر شاخه ها بر اثر آبیاری و تغذیه صحیح روز به روز افزایش پیدا می کند به طوری که به صورت تاول در سطح شاخه خود نمایی می نماید. پس از سیم کشی دائماً از سیم ها و شاخه ها بازدید کنید تا از فرو نرفتن سیم ها در بافت گیاهی مطمئن گردید.


**دوستانی که علاقه مند به ساخت و پرورش بونسای هستند میتوانند مجموعه آموزشی بونسای را از لینک زیر دانلود کنند


مطالب مرتبط:

جمع آوری گیاه از طبیعت برای ایجاد بونسای مشاهده

بونسایی مشاهده

عکسهای دیدنی از درختان بونسی یا بونسای Bonsai ( مینیاتوری ) مشاهده

مطلب کامل در مورد بونسای مشاهده

کود دهی بنسای مشاهده

آموزش تصویری ساخت بونسای از درخت چند ساله مشاهده

آفات و امراض بونسای مشاهده

نمایشگاه بونسای مشاهده

مراحل ساخت بونسای(انتخاب نهال) مشاهده

علت زرد شدن برگ درختان بنسای مشاهده

پرورش بونسای به وسیله قلمه مشاهده

هرس در بونسای مشاهده

تربیت و سیم بندی بونسای مشاهده



نظرات 1 + ارسال نظر
طناز شنبه 31 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 03:53 ب.ظ

سلام گلدان من از روى کابینت افتاد و گل و خاک از هم جدا شدن حالا ساقه لق میزنه برگ هاش هم حالت چروکیده پیدا کرده لطفا بگید چیکار کنم ضمنا بن ساى فیکوس هستش

احتمالا تعدادی از ریشه هاش شکسته بهتره از گلدون درش بیارید و ریشه های صدمه دیدش رو با قیچی جدا کنید سپس دوباره توی خاک بزاریدش

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد